طب مکمل برای سرگیجه

 نیم مشت از گیاه خشک شده بادرنجبویه را در یک لیتر آب می جوشانند و در مورد سرگیجه روزانه دو فنجان از آن می نوشند.

- مصرف سالاد بولاغ اوتی (ترتیزک آبی – علف چشمه) در موارد سرگیجه های شدید، موجب ایجاد تعادل مجدد می کند.

- فرآورده های داروئی سنبل ختائی سرگیجه را تسکین می دهد.
صورت دارویی: مقدار 20 تا 40 گرم ریشه خاک کرده یا سرشاخه جوان و تازه گیاه را در یک لیتر آب دم می کنند و روزانه یک فنجان می نوشند.

- خوردن سیر برای درمان سرگیجه توصیه شده است.

- هرگاه زود رفع شود و باز ظاهر گردد از خون باشد باید خون کم نمایند.

- اگر کثرت فکر و فراموشی یا ضعف مفرط نبض باشد، از سودا باشد: باید عرق بیدمشک و گلاب بنوشند، چه ترش و چه شیرین.

- چون با خنکی ها (از خوردنی و مالیدن) نفع یابد و زود دفع شود از صفرا باشد: باید آبغوره بی نمک یا آب انار یا آب لیمو بنوشند، چه ترش و چه شیرین.

- اگر گوش ها صدا کند و در سر چیزی حرکت داشته باشد از باد سرد باشد. باید فلفل یا تنباکو را نرم کوبیده در بینی کشیده عطسه آورند و یا مشک یا زعفران یا گلاب ببویند.

- هرگاه عطسه آید و بینی خشک باشد و هنگام دوار سرگیجه، عرق خفیف بر پیشای نشیند و ضبط خود از سقوط غیر ممکن باشد از باد گرم باشد. اگر از بینی خون ظاهر شود اندکی خون بگیرند. اگر نخواهند خون کم می کنند مسهل بنوشند.

- اگر از حرارت آفتاب و گرما و دود و بو و امثال آن باشد:

مسهل ملایم، موافق طبع بخورند. تنقیه نرم نمایند. ترشی بنوشند. سپس قلب و دماغ را تقویت نمایند.

- اگر، گرمی بر سر رسد و آرام گیرد از بلغم باشد:

باید طبع را با ملین یا مسهل ملایم نرم نمایند و شبت را جوشانده سر را بخار آن بدارند یا آب بابونه یا آب نعناع در بینی چکانند. یا آب عسل غرغره کرده و شربت آب عسل بنوشند.

- دم کرده برگ آرتیشو برای رفع سرگیجه مفید است.

- موقع ابتلا به این نوع سردرد، مریض باید از خوردن هرنوع غذا امساک کند و فقط آب سیب بنوشد و در یک اطاق نسبتا ساکت و آرام استراحت کند. ماساژ ملایم روی شانه و گردن در هنگام شروع سردرد کمک بسیار در تخفیف آن می کند.

- جوشانده یک استکان از بابونه رومی قبل از هر غذا برای درد نیمه سر (میگرن) بکار می رود.

- خرفه برای درمان میگرن (درد نیمه سر) اثر شفابخش دارد. در این مورد ممکن است برگ له کرده خرفه را در محل پیشانی قرار دهند و یا شیرآبه خرفه را بر پیشانی چند مرتبه بمالند.

- خوردن ریحان به صورت خام و یا به صورت دم کرده 20 تا 50 گرم از آن در یک لیتر آب، در معالجه میگرن (درد نیمه سر) اثر شفابخش دارد.

- برای آرام کردن میگرن یک مشت نعناع را در یک لیتر آب ده دقیقه بجوشانند و پارچه کمپرس را در آن خیس کنید و روی پیشانی و شقیقه های خود بگذارید.

- دم کرده برگ درخت گلابی درد سر و میگرن را تسکین می دهد.
دستور: صد و ده گرم برگ خشک درخت گلابی را در یک لیتر آب جوش دم کنید و بیست دقیقه بگذارید بماند بعد آن را صاف کرده و یک گلابی درشت را بدون آنکه پوست بکنید. به قطعات نازکی ببرید و در آن بریزید و موقعی که درد میگرن شروع شد یک فنجان از آن بنوشید خواهید دید که درد سر و میگرن تسکین خواهد یافت.

- مقدار پنجاه گرم گل اسطوخودوس را که خشک شده باشد در یک لیتر آب جوش دم کنید و 12 دقیقه بگذارید بماند بعد آن را صاف کرده و با عسل شیرین سازید و هر روز 3 فنجان از آن بنوشید.

مقدار 15 تا 30 گرم دانه هاب خشک رازیانه را که خرد کرده اید در یک لیتر آ ب سرد بریزید و روی آتش بگذارید تا بجوش آید و یک دقیقه بجوشد بعد آنرا برداشته و ده دقیقه بگذارید. سپس از صافی رد کنید و با عسل شیرین سازید و یک فنجان از این جوشانده را بنوشند، میگرن را آرام می سازد و خواب را راحت و عمیق می کند.

- مقدار 3 تا 5 گرم ریشه زنبق جهت میگرن بصورت جوشانده ملایم میل شود.

- دم کرده گرم برگ آرتیشو در یک لیتر آب، به مقدار 250 گرم در روز میل نمایند برای سرگیجه – میگرن (درد نیمه سر) مفید است.

- تخم کاسنی را بکوبند و با گلاب بیامیزند و بر سر نهند بهبودی حاصل نماید.

- باید بادام تلخ را کوبیده و به شکل ضماد درآورند و آنرا روی قسمت هایی که درد می کند گذاشت.

- کمپرس آب لیمو که کمی هم به آن نمک زده باشند با برش های نازک لیمو انجام دهید فورا سردردهای شدید (میگرن) و انواع سردردهای عصبی را آرام می کند.

- برای درمان درد نیمه سر ( میگرن) دم کرده برگ به لیمو (ورون) اثر شفابخش دارد. برای این منظور مقدار 5 تا 10 گرم برگ به لیمو را در نیم لیتر آب جوش دم کرده، بیمار روزی چند استکان از آن میل نماید.


منبع: http://3-m.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد