از چه ظروفی برای پخت غذا استفاده کنیم؟

 امروزه انواع مختلف قابلمه ها و تابه ها برای تهیه و پخت غذا یا سرو آن مورد استفاده قرار می گیرد. در هنگام استفاده از ظروف باید دقت داشته باشیم سلامت افراد خانواده را با مشکل مواجه نکنیم.

-         ظروف شیشه ای امروز کاربرد زیادی دارند، این ظـروف بــه مــاده غذایی واکنش نشان نمی دهند، نسبت به حرارت مقاوم و به راحتی قابل شستشو و ضد عفونی هستند، پس جزو بهترین ظروف برای تهیه و سرو غذا می باشند.

-     ظروف استیل در مقابل انواع مواد غذایی حتی غذاهای ترش و اسیدی مقاومند، و امکان شستشو و ضد عفونی آن ها هست، از این ظروف نیز می توان با خیال راحت استفاده کرد.

-         ظروف لعابی تا زمانی که لعاب سطح آن آسیب ندیده باشند خصوصیاتی مشابه ظروف استیل دارند.

-     مس نسبت به حرارت و مواد اسیدی حساس است و می تواند به مواد غذایی واکنش ایجاد کند. برای جلوگیری از این واکنش سطح ظروف مسی را قلع اندود می کنند.

معمولا" برای پخش یکنواخت و راحت قلع درصدی سرب به آن اضافه می شود. ظروف مسی در برابر حرارت و اسید کاملا" ناپایدار است و در صورت حرارت بالا یا اسیدی بودن رنگ سفید ظرف مسی از بین می رود و مجددا" قرمز می شود، پوشش قلع نیز به همراه سرب آن وارد ماده غذایی و بالطبع وارد بدن می شود که برای بدن خطرناک است.

-     ظروف چینی در حقیقت لعاب دار محسوب می شوند تا زمانی که لعاب آن آسیب ندیده ظــروف خوبــی برای سرو غذا محسوب می شوند. بهتر است از ظروف چینی شکسته و یا لب پر استفاده نکنید.

-     امروز با توجه به تنوع بسیار زیاد مواد اولیه پلاستیکی، هر ظرف پلاستیکی برای مصرف غذا مناسب نیست. بهتر است از ظروف پلاستیکی تهیه شده از مواد نو و ترجیحا" سفید استفاده کنید. از ظروف پلاستیکی برای سرو غذاها یا مایعات داغ استفاده نکنید.

-     ظروف ملامین باید دارای مهر استاندارد وزارت بهداشت باشند، چرا که احتمال دارد به منظور تقلب از کربنات کلسیم در تهیه آن استفاده شود، که بسیار خطرناک است. معمولا" ظروف تقلبی در واحد حجم وزن کمتری دارند و سبک تر هستند. براق بودن ظروف ملامین نیز بر اثر ماده لعاب مانندی است که به مرور زمان از بین می رود، در این صورت ظرف قابل استفاده نمی باشد. از ظروف ملامین کهنه اصلا" برای غذا استفاده نکنید.

-     چوب به علت ضریب انتقال حرارت پایین در مواد غذایی که با حرارت سرو کار دارند مورد استفاده زیادی دارد، اما به دلیل بافت ناصاف و عدم امکان شستشو و ضد عفونی کامل، باید با احتیاط استفاده شود. بنابراین از ظروف چوبی که دارای شکاف یا درز هستند و یا سوختگی دارند، نباید استفاده شود.

-     یکی از پوشش های مقاوم به حرارت تفلون است. تفلون پوششی است که روی ظروف آهنی داده می شود مسلما" نوع و ضخامت پوشش تفلون در کارآیی آن بسیار مهم است. بنابراین از ظروف تفلونی که لایه داخلی آن آسیب دیده استفاده نکنید. بهتر است از بازسازی مجدد آن ها نیز بپرهیزید. چون معمولا" لایه دوم بسیار نازک بوده و به طور سریع در حین استفاده جدا و واردماده غذایی می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد