چطور برای عمل جراحی آماده شویم


"دکتر مهرداد منصوری"


قبل از جراحی
بعد از جراحی
در هنگام ترک بیمارستان

وقتی برای عمل جراحی آماده میشویم سلامتی خود را در دستان پزشک، پرستار و پرسنل بیمارستان قرار میدهیم. البته به آنها اعتماد داشته ایم ولی این را هم میدانیم که اگر بیشتر نسبت به نوع بیماری و درمان خود اطلاع داشته باشیم نتیجه بهتری از درمان میگیریم. هیچ کاری در دنیا خالی از خطر نیست و مسلما عمل جراحی هم از این قاعده مستثنی نیست.
با کسانی که متولی مراقبت شما هستند صحبت کنید. نسبت به آنچه در مورد شما انجام میدهند آگاه باشید و هیچ وقت از سوال کردن نه بترسید و نه خجالت بکشید. هر وقت امکان دارد یک دوست و یا یکی از اعضاء خانواده را با خود همراه داشته باشید. اگر میبینید فرد جدیدی به کسانی که از شما مراقبت میکنند اضافه شده است از او بخواهید خودش را معرفی کرده و سمتش را به شما بگوید. در جریان درمان خود باشید.

قبل از جراحی

  • از قبل با شرکت بیمه خود در باره نوع عمل جراحی و نوع پرداخت هزینه ها هماهنگی کنید.
  • دقت کنید چیزهای زیر را با خود به بیمارستان ببرید : لیستی از داروهایی که مصرف میکنید، لیستی از موادی که به آنها حساسیت دارید، دفترچه بیمه خود، مقدار لازم پول، وسایل شخصی
  • در بیمارستان یک دستبند به شما میدهند که مشخصات شما روی آن نوشته شده است. آن را حفظ کنید.
  • روی پوست محلی که باید جراحی شود و پوست اندام مقابلش بنویسید که چه اندامی باید عمل شود.

بعد از جراحی

  • دقت کنید دارویی که به شما میدهند درست باشد. بدانید که چه داروهایی باید به شما داده شود. قبل از خوردن قرص ها سعی کنید از روی شکل آنها یاد بگیرید که نام آنها چیست و به این وسیله آنها را کنترل کنید. دارویی از منزل به بیمارستان نبرید و از پزشک خود بخواهید داروهایی را که قبلا استفاده میکرده اید اگر لازم است در بیمارستان هم به شما بدهند.
  • دقت کنید زمین نخورید. هم خود عمل جراحی و هم داروهایی که به شما میدهند ممکن است حتی قویترین ورزشکاران را هم ضعیف کند. ممکن است به علت سرم یا داروهایی که به شما میدهند زیاد ادرار کنید. خجالت نکشید و برای ادرار کردن کمک بگیرید. قبل از اینکه به شما فشار بیاید سر فرصت و بدون عجله به دستشویی رفته ادرار کنید. اگر تعادل ندارید برای راه رفتن حتما کمک بگیرید. دقت کنید که بخصوص در شب زمین نخورید. چراغ را روشن کنید. عینک خود را بزنید و دمپایی مناسب بپوشید. قبل از اینکه سوار ویلچر شوید یا آنرا ترک کنید دقت کنید که حتما چرخ های آن قفل شده باشد. دقت کنید که آب داغ موقع دوش گرفتن ممکن است فشار شما را پایین آورده و موجب شود زمین بخورید.
  • اگر کسی از پرسنل درمانی شما را لمس میکند آنها را تشویق کنید که قبل از آن دست های خود را بشویند.
  • نگذارید کسانی که سرماخوردگی یا آنفلوآنزا دارند به عیادت شما بیایند. بچه ها معمولا ناقلین ویروس این بیماری ها هستند.
  • اگر پرستاران در موقعی که کاری برای شما انجام میدهند میز شما را از تخت دور میکنند فراموش نکنید که قبل از اینکه شما را ترک کنند به آنها یادآور شوید که دوباره آنرا سر جایش بگذارند وگرنه ممکن است آب، تلفن یا وسایل شخصی شما از دسترستان دور شود.
  • از کسانی که غذا را سرو میکنند بخواهید که غذا را روی میز برای شما بچینند و آنرا در دسترس شما قرار دهند.

در هنگام ترک بیمارستان

  • در هنگام ترک بیمارستان نکات زیادی به شما گفته میشود که ممکن است آنها را فراموش کنید. از آنها یادداشت بردارید. بخصوص اینکه چه موقع باید دوباره دکتر را ببینید، چه موقع باید به فیزیوتراپی بروید. با پانسمان ها باید چکار کنید. چه موقع میتوانید به حمام بروید. چه موقع میتواید در منزل به تنهایی زندگی کنید. چه موقع میتوانید رانندگی کنید. چه موقع میتوانید راه بروید.
  • سعی کنید یکی از دوستان یا افراد خانواده با شما باشد تا نکات مهم فراموش نشوند.
  • مطمئن شوید که میدانید چه داروهایی را و چگونه باید آنها را مصرف کنید.
  • اگر از چیزی مطمئن نیستید حتما با مطب دکتر تماس گرفته و سوال کنید. معمولا همکاران دکتر در مطب جواب اکثر سوالات شما را میدانند و میتوانند به شما کمک کنند.
ارتوپدی به عنوان شاخه ای از علم پزشکی که عهده دار تشخیص و درمان بیماری های استخوان و مفاصل و دیگر بافت های اندام ها است دائما در حال تغییر و پیشرفت است. سایت ایران ارتوپد حداکثر سعی خود را در به روز کردن اطلاعات ذکر شده به عمل میاورد.

کلمات کلیدی : جراحی، پرستار، پرسنل بیمارستان، عمل جراحی، دارو، ورزشکار، تعادل، ادرار، عینک، ویلچر، سرما خوردگی، آنفلوآنزا، ویروس، بیمارستان، پانسمان،  ارتوپد، ارتوپدی، استخوان، بیماری، درمان، جراحی، پزشکی، پزشک، دکتر
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد